English Bendera English Español Bendera Español Deutsch Bendera Deutsch Italiano Bendera Italiano Polski Bendera Polski Nederlands Bendera Nederlands Português Bendera Português Français Bendera Français 中文 Bendera 中文 日本語 Bendera 日本語 हिन्दी Bendera हिन्दी اللغة العربية Bendera اللغة العربية Русский Bendera Русский Українська Bendera Українська עִברִית Bendera עִברִית Ελληνικά Bendera Ελληνικά Türk Bendera Türk Latvietis Bendera Latvietis Dansk Bendera Dansk Norsk Bendera Norsk Íslenska Bendera Íslenska 한국어 Bendera 한국어 Suomen Bendera Suomen Gaeilge Bendera Gaeilge Bahasa Melayu Bendera Bahasa Melayu Svenska Bendera Svenska Čeština Bendera Čeština
Pengguna IkonLog Masuk
Bahasa Melayu Bendera Bahasa Melayu

Log Masuk

 

Cara menjalin hubungan antara borang pangkalan data secara dalam talian

Hubungan pangkalan data membolehkan anda menghubungkan jadual anda (borang web). Anda boleh mengatur hubungan satu demi satu, satu hingga banyak atau banyak ke banyak menggunakan antara muka kami yang mudah dan senang digunakan

Pangkalan data hubungan penting untuk proses perniagaan. Ini adalah pangkalan data berdasarkan model relasional data dan menyediakan akses ke rekod yang berkaitan dari satu jadual ke satu jadual yang lain.

Untuk memautkan jadual di QuintaDB, anda harus menambahkan bidang Hubungan di Form Builder dan mengkonfigurasinya.

Dalam video ini, anda akan melihat cara membuat jadual carian:

 

 

Untuk menghubungkan borang di QuintaDB, anda harus:

- pergi ke menu Pembina borang

- buat bidang baru dengan Jenis hubungan, pilih jadual atau laporan untuk menghubungkan borang semasa dan jenis hubungan semula. Paparkan juga jenis medan.

Jenis hubungan boleh menjadi:

- Satu-ke-Satu

Hubungan satu-ke-satu digunakan ketika satu baris dari jadual A sesuai dengan satu baris dari tabel B, dan satu baris dari tabel B sesuai dengan satu baris dari tabel A.

Ia dapat digunakan untuk tujuan keamanan, untuk membagi meja besar, dan pelbagai tujuan khusus lainnya.

- Banyak-ke-Satu

Dengan menggunakan jenis ini, satu baris dalam jadual A dapat memiliki banyak baris yang cocok dalam tabel B, tetapi satu baris dalam tabel B hanya dapat memiliki satu baris yang sesuai dalam tabel A.

- Banyak-ke-Banyak

Dalam hubungan ini, satu baris dalam jadual A boleh mempunyai banyak baris yang sesuai dalam jadual B.

 

Jenis paparan boleh:

- Dropdown, butang Radio

- Multi Pilih dengan pelengkapan automatik, Kotak Centang

Di QuintaDB anda hanya boleh mempunyai satu hubungan antara dua bentuk.

 

Lajur Terpaut

Untuk menunjukkan beberapa data lajur dari jadual terpaut, Anda dapat membuat bidang Jenis lajur terpaut dan memilih bidang ini di 'Pilih bidang paparan'.

Anda boleh menjadikan medan lajur terpaut kelihatan dalam bentuk.

Buka halaman penyuntingan medan dan tandakan kotak pilihan berikut:

Baca cara menghubungkan rekod yang diimport dengan pautan ini.