English Bendera English Español Bendera Español Deutsch Bendera Deutsch Italiano Bendera Italiano Polski Bendera Polski Nederlands Bendera Nederlands Português Bendera Português Français Bendera Français 中文 Bendera 中文 日本語 Bendera 日本語 हिन्दी Bendera हिन्दी اللغة العربية Bendera اللغة العربية Русский Bendera Русский Українська Bendera Українська עִברִית Bendera עִברִית Ελληνικά Bendera Ελληνικά Türk Bendera Türk Latvietis Bendera Latvietis Dansk Bendera Dansk Norsk Bendera Norsk Íslenska Bendera Íslenska 한국어 Bendera 한국어 Suomen Bendera Suomen Gaeilge Bendera Gaeilge Bahasa Melayu Bendera Bahasa Melayu Svenska Bendera Svenska Čeština Bendera Čeština
Pengguna IkonLog Masuk
Bahasa Melayu Bendera Bahasa Melayu

Log Masuk

 

Modul pasukan. Akses hak dan peranan di QuintaDB.

Pengurus dan pentadbir adalah peranan pangkalan data yang biasa. Mereka membenarkan satu orang membuat pangkalan data dan yang lain untuk menguruskannya dalam talian. Anda juga boleh menyediakan akses baca sahaja ke DB anda

Kami dengan senang hati memperkenalkan anda salah satu modul utama QuintaDB, iaitu Team. Dengan menggunakan fungsi ini rakan atau rakan anda dapat menyertai projek anda untuk membantu anda menguruskan pangkalan data, borang atau laporan.

Modul ini selalu ada di QuintaDB, tetapi kami memperbaikinya untuk memenuhi keperluan semua pengguna baru kami.

Di halaman projek, anda dapat melihat projek atau projek pasukan anda. Sekiranya belum ada projek pasukan, ini bermakna belum ada yang berkongsi akses dengan anda

 

Panduan langkah demi langkah

1. Sebagai contoh, kami mempunyai projek "RentFarm" dengan beberapa bentuk, laporan, carta, peta, kalendar, fail dan portal. Apabila anda membuka projek, anda akan melihat:

2. Untuk menambahkan pengguna ke projek anda, anda harus menggunakan menu Team.

Pada halaman seterusnya, anda boleh menambahkan pengguna ke pasukan atau membuat kumpulan pengguna.

Menggunakan kumpulan pengguna, tidak perlu memberikan hak akses untuk pengguna baru setiap kali. Cukup untuk menambahkan mereka ke kumpulan dengan hak yang ditetapkan.

3. Untuk membuat kumpulan baru, klik pada jubin "Tambah kumpulan baru".

4. Masukkan nama kumpulan, pilih modul yang tersedia dan tahap akses untuk kumpulan.

Perhatikan bahawa anda boleh memilih mana-mana jadual atau laporan dengan peranan akses yang berbeza.

Semua kumpulan boleh mempunyai peranan yang boleh diubah pada bila-bila masa.

Baca sahaja - Pengguna hanya dapat melihat rekod dan mengeksportnya.
Baca dan Tulis - Pengguna dapat melihat, menyunting dan juga mengimport dan mengeksport rekod.
Baca, Tulis dan hapus rekod - sama seperti Baca dan Tulis, tetapi juga dengan kemampuan memadam rekod
Baca, tulis, bina - Sama seperti 'Baca dan tulis' tetapi pengguna juga boleh menukar Borang dan Mengintegrasikannya.
Pentadbir - Boleh menguruskan Pasukan di samping semua yang boleh dilakukan pengguna dengan tahap akses 'Baca, tulis, bina'.


Perhatikan bahawa anda dapat memilih mana dari Carta, Peta, Kalendar atau Portal yang tersedia untuk kumpulan pengguna baru anda.

Anda juga dapat memilih izin Edit, Buat atau Hapus.

Untuk modul Files, anda dapat memutuskan apakah pengguna akan dapat memuat naik fail, hanya melihat failnya sendiri atau dapat menghapus fail.

Sama dengan modul Pasukan, ahli boleh menambah ahli pasukan baru, mengedit hak akses semasa atau membuang ahli. Terserah kepada anda jika anda akan memberikan hak-hak ini kepada ahli. Begitu juga, anda boleh membiarkan modul Pasukan tidak dicentang dan ahli baru tidak akan melihat ahli pasukan lain.

Sekarang anda boleh menambahkan pengguna ke kumpulan.

1. Klik pada jubin "Tambah kumpulan baru" di halaman Kumpulan pengguna.

2. Pilih butang radio "tambahkan pengguna ke kumpulan" dan pilih kumpulan dari senarai juntai bawah.

3. Anda boleh memilih untuk memasukkan alamat e-mel atau anda boleh memilih pengguna yang sudah ditambahkan, jika anda mempunyai beberapa.

- Masukkan e-mel, satu per baris. Anda boleh memutuskan sama ada anda mahu menghantar jemputan e-mel. Anda juga boleh mengedit templat e-mel.

Apabila anda selesai, pengguna akan menerima pemberitahuan e-mel. Sekiranya ini adalah pengguna baru untuk QuintaDB, akaun baru akan dibuat dan pautan pengaktifan akan dihantar.

Setelah anda mengklik ‘Tambahkan pengguna ke pasukan, ahli baru akan dapat melihat dan mengedit projek anda berdasarkan hak akses baru.

Pada bila-bila masa, anda boleh mengubah peranan kumpulan yang ditetapkan, memindahkan atau membuang pengguna dari kumpulan.

Tekan butang "Tetapan" untuk mengedit tahap akses.

Sila rujuk here bagaimana anda boleh mengaktifkan 'Akses ke rekod sendiri' dan menapis rekod oleh Pengguna

Anda mungkin perlu menambahkan pengguna yang tidak akan berada dalam kumpulan.

Untuk melakukan ini, klik pada butang "Tambahkan pengguna ke pasukan" di halaman Kumpulan pengguna.

Di halaman seterusnya pilih "Tambahkan pengguna dengan hak akses khusus".

Setelah menambahkan pengguna, anda boleh menemui jubin "Pengguna yang tidak ada dalam kumpulan" di halaman "Kumpulan pengguna".

Anda boleh mengedit hak akses pengguna di dalamnya. Sekiranya anda mahu, anda boleh memindahkan pengguna ini ke kumpulan, menggunakan menu konteks.

Anda juga boleh mengehadkan pengguna daripada melihat beberapa lajur meja atau bidang penyuntingan borang menggunakan Akses Tahap Medan.

Sekiranya anda ingin melihat semua pengguna pasukan dipautkan ke akaun anda, anda hanya boleh membuka halaman "Akaun" - "Pembayaran dan Statistik" dan ketuk angka penanda bilangan pengguna.