English Bendera English Español Bendera Español Deutsch Bendera Deutsch Italiano Bendera Italiano Polski Bendera Polski Nederlands Bendera Nederlands Português Bendera Português Français Bendera Français 中文 Bendera 中文 日本語 Bendera 日本語 हिन्दी Bendera हिन्दी اللغة العربية Bendera اللغة العربية Русский Bendera Русский Українська Bendera Українська עִברִית Bendera עִברִית Ελληνικά Bendera Ελληνικά Türk Bendera Türk Latvietis Bendera Latvietis Dansk Bendera Dansk Norsk Bendera Norsk Íslenska Bendera Íslenska 한국어 Bendera 한국어 Suomen Bendera Suomen Gaeilge Bendera Gaeilge Bahasa Melayu Bendera Bahasa Melayu Svenska Bendera Svenska Čeština Bendera Čeština
Pengguna IkonLog Masuk
Bahasa Melayu Bendera Bahasa Melayu

Log Masuk

 

Cara mengimport fail Excel dan CSV ke pangkalan data dalam talian

Anda boleh mula bekerja di QuintaDB dengan memuat naik pangkalan data CSV atau Excel yang ada. Anda hanya memilih fail anda dari PC anda dan QuintaDB akan membuat borang web berdasarkan hamparan dan pangkalan data anda dengan baris yang sama seperti yang anda miliki di Excel

Bagaimana anda boleh mengimport pangkalan data Excel atau CSV anda ke QuintaDB?

 

 

Import fail Excel ke pangkalan data web

 

Dengan andaian anda mempunyai fail Excel, muatkannya ke QuintaDB menggunakan borang Import.

 

Harap maklum bahawa lajur anda sekarang mewakili bidang borang. Semua data anda terdapat di halaman Rekod.

Import CSV ke pangkalan data QuintaDB

Sekiranya data anda disimpan dalam fail CSV , anda masih boleh mengimportnya ke pangkalan data dalam talian . Semua proses adalah sama. Pastikan data anda dipisahkan dengan koma: Lajur1, Lajur 2, Lajur 3

Juga, jika anda mempunyai beberapa masalah semasa mengimport fail Excel anda, seperti catatan kosong dan nama lajur yang tidak diketahui - kemungkinan ini kerana anda mempunyai data di sel excel anda dengan jeda baris baru. Anda akan dapat membuat pangkalan data dalam talian anda dari CSV ketika itu.

Bilangan rekod setiap halaman

Untuk menukar jumlah rekod per halaman, pergi ke menu Rekod dan cari slaid Rekod per halaman di sebelah kiri:

Cari pendua

Sekiranya anda perlu mencari rekod yang sama dalam jadual, anda boleh menggunakan fungsi " Cari Pendua ".
Anda boleh menemuinya di menu "Import".

Pilih lajur dan tekan "butang Cari". 

Dengan menggunakan butang "Buang semua pendua", anda boleh menghapus semua pendua.

Tambahkan lebih banyak data ke pangkalan data yang ada

Sudah jelas bahawa anda seharusnya dapat mengemas kini data anda menggunakan Import pada bila-bila masa. Anda mungkin ingin Buat rekod baru atau Kemas kini rekod yang ada ketika data utama dijalankan.

Tambahkan rekod baru menggunakan Import

 

Pada halaman Rekod, anda dapat melihat pautan Import, dengan menggunakan mana anda dapat menambahkan atau mengemas kini data anda menggunakan Excel Import. Prosedurnya sama seperti ketika anda berhijrah dari awal. Muat naik fail excel anda sahaja. Ingat bahawa fail harus menyertakan baris pertama dengan nama lajur.
Urutan bidang tidak penting, tetapi kehadiran bidang ini pada borang anda adalah mustahak, kerana jika anda tidak mempunyai bidang seperti itu, bidang tersebut akan dibuat. Dan jika anda menamakan semula bidang dalam menu Medan & nbsp; tetapi tidak di Excel, anda akan mempunyai dua kali lebih banyak bidang, yang tidak seperti yang anda mahukan. Dengan menggunakan helah ini, anda boleh mengemas kini struktur pangkalan data anda bersama dengan menambah atau mengemas kini rekod.

Kemas kini rekod menggunakan Import

 

Anda juga boleh mengemas kini rekod yang ada ketika data kunci sepadan. Pilih nama lajur (Medan unik) untuk menggunakannya sebagai kunci untuk membandingkan data.
Sekiranya rekod baru anda mengandungi nilai yang sama dalam lajur ini dengan salah satu rekod yang ada, rekod yang ada akan diperbarui dengan data baru. Sekiranya tidak ada perlawanan, rekod baru akan dibuat.

Ingat bahawa anda selalu dapat mengeksport data yang dikemas kini kembali ke Excel atau PDF.

Untuk membuang semua rekod dari pangkalan data, pergi ke menu Rekod dan cari butang Padam semua rekod di bawah 'Tindakan' DropDown.
Sila lihat tangkapan skrin di bawah:

Hati-hati, anda tidak dapat memulihkan fail yang dipadam tanpa sandaran.